Lokomotiva HŽ 1061

Lokomotiva HŽ 1061

Postod zlatan » 05 Mar 2009 19:45

hz logo.jpg
hz logo.jpg (71.06 KiB) Pogledano 5502 puta
Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
zlatan
 
Postovi: 121
Pridružio se: 22 Feb 2009 23:53

Re: Lokomotiva HŽ 1061

Postod zlatan » 05 Mar 2009 19:48

Jos malo fotkica

Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
zlatan
 
Postovi: 121
Pridružio se: 22 Feb 2009 23:53

Re: Lokomotiva HŽ 1061

Postod zlatan » 05 Mar 2009 19:49

Malo starije fotke ali bice i noviteta, pozdrav svima
zlatan
 
Postovi: 121
Pridružio se: 22 Feb 2009 23:53

Re: Lokomotiva HŽ 1061

Postod hadzibane » 05 Mar 2009 19:50

Lepa tema Zlatane!

Inače,jako mi je žao što iste odlaze u istoriju i što 1141-3xx,preuzimaju vuču od Moravica.Slutim da će sa istima biti velike muke na celoj Riječkoj pruzi,ili se varam?Znam da se planira da voze u sinhronu,ali to,ipak,nije to.
Tito,Marks i Engels - Emerson,Lake & Palmer

Čika Jova deci...A Čika Nemanja DVA deci...
Korisnikov avatar
hadzibane
 
Postovi: 1067
Pridružio se: 04 Feb 2009 21:59
Lokacija: Sombor

Re: Lokomotiva HŽ 1061

Postod zlatan » 05 Mar 2009 20:08

Hadzibane, nazalost lok HŽ 1141 302-311 nece ni iz daleka zadovoljiti teretnu vucu kao sto su stare dibre Zutke no da ti pravo kazem 1061 su toliko izmorene da je to stvarno gotovo, ai uprava vise nece da baca pare na njih, poz
zlatan
 
Postovi: 121
Pridružio se: 22 Feb 2009 23:53

Re: Lokomotiva HŽ 1061

Postod hadzibane » 05 Mar 2009 20:11

zlatan je napisao:Hadzibane, nazalost lok HŽ 1141 302-311 nece ni iz daleka zadovoljiti teretnu vucu kao sto su stare dibre Zutke no da ti pravo kazem 1061 su toliko izmorene da je to stvarno gotovo, ai uprava vise nece da baca pare na njih, poz


Pretpostavljao sam da je tako...
Jedino što valja za pruge Riječkog regiona je kupovina najmanje 10 Taurusa ili Helgi.Krparenje sa 1141-3xx je čista lutrija...
Pozdrav u Rijeku!
Tito,Marks i Engels - Emerson,Lake & Palmer

Čika Jova deci...A Čika Nemanja DVA deci...
Korisnikov avatar
hadzibane
 
Postovi: 1067
Pridružio se: 04 Feb 2009 21:59
Lokacija: Sombor

Re: Lokomotiva HŽ 1061

Postod zlatan » 25 Mar 2009 01:03

Električna lokomotiva HŽ – 1061


Lokomotive serijske oznake 1061, originalne proizvodnje „Ansaldo San Giorgio“ iz Genove, građene su u periodu 1960-1969 godine u dvije podserije. Tadašnja oznaka JŽ 362-000 i JŽ 362-100 donosi ŽTP Zagreb 29 lokomotiva, od čega 19 lokomotiva podserije 000 (1960-64) i 10 lokomotiva podserije 100 (101-110). Izvedena je u dvodijelnoj izvedbi povezanoj preko „Malet“ zgloba na sredini spoja dvaju polusanduka, i sa dvama svornjacima učvršćena, čini jednu cjelinu. Raščlanjena je preko triju svornjaka na pripadajuća okretna postolja Bo´tipa pa im je oznaka rasporeda osovina Bo´Bo´Bo´. Donjim dijelom glavnog okvira lok svornjak je zavaren i uležišten u dnu prihvatne školjke kolijevke, a oslanja se putem dvije bočne poluge (oslonca) sa kuglama od „Fenoplasta“ u sudoper udubljenje (podmazivano uljem). Kada se lok kreće u nakošenim profilima pruge, tada se dočekuje na bočni oslonac a ovaj tarući se trenjem u ovom udubljenju prifržava sanduk od prekomjernog nagiba. Amortizacijski elementi lokomotive su lisnate opruge a to je zaista prastara tehnologija.

Lokomotiva za glavni pogon koristi se kolektoskim četri polnim elektromotorima sa serijskom pobudom, satna snaga za vuču iznosi 3150kw pri 380A a nominalna trajna 2640kw pri 320A. Modificirane lokomotive iz programa „Končar“ imaju nešto veću vučnu silu pa im trajna snaga za vuču iznosi 2820kw/320A. Regulacija napona na motorima odvija se putem postupnog isključenja pojedinih vrijednosti paketa otpornika pokretanja, i preko elektropneumatskih viskonaponskih kombinatora (preklopki) vrše prespajanje odgovarajućih kombinacija. Tri osnovne sprege povezivanja vučnih motora vrši se upravo uz pomoć ovih kombinatora za slabljenje polja (šentiranje) i vuča-kočenje preklopke te mjenjača smjera vožnje. Kad se završi serijska sprega i dosegne brzina cca 20-22 kmh motori se prespajaju u dvije paralelne grane a svaka grana serijski spaja tri elektromotora (prim: 1000+1000+1000v/ i druga grana identično) radi ostvarenja napona 3000v. Kada se doše na kraj sprege serija paralela i to kod cca 40-42 kmh, motori se sprežu u paralelu tj u tri paralelne grane a svaka grana u seriju veže 2 motora. Na taj način se veže 1500+1500v po grani, tj u tri takove grane a lok zahvaljujući povećanom naponu ostvaruje i svoju brzinu.

Na kraju svake sprege može se slabiti polje vučnih motora (statora) u max 5 pozicija i time se pomaže povećanje daljnje brzine. Lokomotiva svoje povećanje brzine vrši pomoću spomenutih otpornika, pomoću slabljenja polja motora te povezivanjem u sprege. Lok 1061 opremljena je u sanduku otpornika pokretanja odgovarajućim paketima za elektrodinamičko reostatsko kočenje, naziven snage 1550kw. Otpornici se slično paralelnom spojnu motora u vuči povezuju identično sprezi paralela, dakle sa tri grane i dva motora u svakoj grani, no u ovome slučaju oni rade kao istosmjerni generatori, proizvode struju koja se na istim paketima otpornika poništava. Toplinska energija se dakle odvodi putem hladnjaka tj ventilacije u atmosferu. Prve lok imale su velikih problema sa probijanjem paketa otpornika no to je od 1995 pa na dalje tj nakon modernizacija koje su slijedile jedna za drugom skroz riješeno. Kočiona struja koju jedna lokomotiva 1061-000 danas može koristiti je do max 250A najviše ali iapk je to samo najveća moguća struja, strojovođe prakticiraju ne opterećivati otpornike više od 200A. Lokomotive 1061-100 koje su modifikovane u TŽV imaju najveću struju kočenja do 200A a ljudi ne prelaze 170-180A itd. Korištenjem mješovitog načina kočenja na strmih 25-28 promila, lokomotive ostvaruju značajne količine na kotačima i kočionim papučama.

Lokomotiva 1061 opremljena je klasičnim električnim grijanjem za napon 3000v/DC= istosmjerno. Snaga grijanja iznosi 1050kw do max struje 300A, jel već na 350A izbacuje prekostrujni relej zaštite. Lokomotiva je u pomoćnim pogonima opremljena asinkronim trofaznim kaveznim elektromotorima, koji imaju kratko spojen rotor, u zvjezdištu. Svi se napajaju trofaznim naponom 3×380v/50hz iz rotacionog pretvarača istosmjernog napona u trofazni izmjenični 3×380v/50hz a snaga pretvarače grupe MOTOR-ALTERNATOR iznosi nominalno 70 kVA (faktor snage 0,71). Pretvarač se sastoji od istosmjernog dvopolnog elektromotora snage 65kw/1500°min. Na zajedničku osovinu na nasađen je trofazni alternator, vrteći se zajedno (sinkrono) sa motorom, nakon postizanja vlastite samoindukcije i samopobude rotora, isključuje baterijsku uzbudu te prelazi na vlastiti pogon koji uz davanje trofaznog napona sam sebe pobuđuje. Ako DC motor počne gubiti brzinu, tada dva otpornika za kontrolu frekvencije pretvarača mogu isključiti pretvarač iz pogona, ili ako to ne treba pomjeriti će faktor snage i stupanj korisnosti na onu razinu koja je dovoljna da se održi približno 50 hz frekvencija. Pretvarač se dosta grije jer dva veća agregata stvaraju visoku toplinu pa zna često odlaziti sistem regulacije ili stradavaju četkice na motoru.

Upravljačke kabine su slabo riješene, no već kod modifikovanih lokomotiva 1061-005, 007, 016, izgrađene su veće kabine i prilično bolji status. Stara lokomotiva ima prastare sklopove, zubčasti kontroler, onda BOŽIĆ kočnik, neudobna sjedala ona je svoje davno odslužila ali je zato za čovijeka bila veoma surova, mnogo ljudi se razboljelo na njoj i zato mi nikad nije bila nešto posebno. Modificirane lok imaju i nov impulsni kontroler, ERLIKON FV4a kočnik, povezane su sa mikroračunalom, ugrađena je klima, pouzdanija kaloriuferska grijalica, sjedala sa hidr.sustavom ogibljenja ali i drastično manja buka. Lokomotive 1061-005, 007, 016 tj ove sa velikim kabinama od lok „Samanta“ 1161-000, imaju savremeniju elektroniku, kvalitetnije ugrađene bešavne cijevi novoga tipa, pouzdaniji vijčani kompresor, na pretvaraču pom.pogona ugrađena je nova statička pobuda, akumulatorske baterije imaju čoperski punjač i jhoš dosta elemenata poboljšanja stvarno ima. Na sve lokomotive ugrađeni su monoblokovi ali oni su se po kišnom vremenu pokazali jako loše, tj puno je teže smiriti lok kada kliže nego onu staru varijantu sa klasičnim bandaž obručem. Lokomotive 1061 imaju čak 14 pjeskara, zapremine svaka po 20 kg, imaju i podmazivanje vijenaca kotača, ostali urteđaji sigurnosti (AS, budnik, rdv) su standardnoga tipa poput ostalih vozila u parku HŽ. Uskoro slijedi izmjena mreže u 25kv/50hz pa će ove lok otići u zaborav (Kasacija ili prodaja). Njih će ipak zamjeniti neka nova serija.
zlatan
 
Postovi: 121
Pridružio se: 22 Feb 2009 23:53

Re: Lokomotiva HŽ 1061

Postod Stajs » 25 Mar 2009 01:35

Zlatane,pa ti si ziva enciklopedija !!!! Nedostaju fotke upravljacnica,nadam se da ces uskoro da ih postavis !!!!!!
Slika
Korisnikov avatar
Stajs
 
Postovi: 5228
Pridružio se: 04 Feb 2009 19:16
Lokacija: Rio de Zivkovo

Re: Lokomotiva HŽ 1061

Postod zlatan » 08 Apr 2009 00:36

Slika
Slika
Slika
Slika
Slika
zlatan
 
Postovi: 121
Pridružio se: 22 Feb 2009 23:53

Re: Lokomotiva HŽ 1061

Postod zlatan » 08 Apr 2009 00:37

Slika
Slika
Slika
Slika
zlatan
 
Postovi: 121
Pridružio se: 22 Feb 2009 23:53

Sledeća

Povratak na Hrvatske železnice

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gostiju

cron